Natural Solutions for Food Poisoning | Podcast #231

Natural Solutions for Food Poisoning | Podcast #231


Dr. Justin Marchegiani: Hey guys it’s Dr.
Justin Marchegiani here. Welcome back to the podcast. Evan, how we are doing today man? Evan Brand: I’m doing great, good morning
to you. We’re ready to talk about food poisoning. You got food poisoning. What was it, a week
ago now that we are talking? Dr. Justin Marchegiani: Yeah, so I was in
Boston for a wedding last weekend and I got sick. I was in the north and I did pretty
good. I did like a ribeye steak with this broccoli and I was okay, but something didn’t
feel right with that kinda mixture. I did go afterwards, and I do this once a year.
I did have a cannoli with gluten and dairy in it. So, I did get that. That’s like my
one thing cause it’s just like so great. But the previous two years as well, so I’m
like, is it really dairy ang gluten thing? So there’s just two different light levers
here. Alright, you got like food poisoning where it’s like bacteria kinda thing like
an e-coli kinda thing. It could be food poisoning AKA an infection like a parasite or bigger
bug, or number three, it could be inflammation from the food. Both kinda similar. First thing
I did was, I was alright, enzymes, charcoal, ginger, you know, anti-inflammatory southing
support that kinda calm things down. And the big thing was I was so noxious. The ginger
really helped but it couldn’t keep it down all the way, so that was number one. I’m
like, alright. And then I was doing a lot of L glutamine so I’m like, I don’t think
this an inflammation thing. Its lasting a little bit too long. I started to hit a little
bit of oil of oregano, didn’t move in a ton, so I was doing my GI clear five oil of
oregano, wasn’t moving a ton then I started hitting, when I got back home, my GI clear
four and I knocked it right away. So there was some kind of I think a bigger bug in there
so I don’t think inflammation that I caught but with in a day, with in two doses of my
GI 4 which has the Berberine the Goldenseal the Burdock the Black Walnut, my nausea went
right away. So im still on it now I’m gonna take actually one of it as we speak. Evan Brand: So, were you throwing up or you
were just noxious? Dr. Justin Marchegiani: I didn’t have any
diarrhea or any you know throwing up. It was just like just incredible amount of nausea
like whoa! Evan Brand: Like a scale of 1 to 10, 10 is
the worst nausea ever, where were you? Dr. Justin Marchegiani: It was probably like
an 8 Evan Brand: Oh, that’s pretty bad… Dr. Justin Marchegiani: Like I didn’t wanna
move, like I thought very uncomfortable moving at al. Evan Brand: and you were flying back home… Dr. Justin Marchegiani: Oh yeah, I mean what
really helped thos, those GT dave’s kombucha, the ginger really really helped. I mean I
was doing that… Evan Brand: You were saying Dr. Justin Marchegiani: Yeah, I was doing
the Kettle & Fire bone broth which is very soothing as well. So I was just doing bone
broth, kettle & fire, to the ginger kombucha, and I was hitting pro biotics, hitting activated
charcoal, and then I was nailing the oil of oregano the last day. The oil of oregano didn’t
touch it as much, but the GI Clear 4 really knocked it up. Typically I tell my patients
and you travel, go with the GI Clear 4 and 5 when you travel, just to insure that you
don’t have any food poisoning issues or you get an infection. So my generalized stack
if you’re travelling is one doze of probiotics, in my line like a probiotic 4, the lactobacillus
kinda hindus lactobacillus bifidobacter species, I GI Clear 5 which is a higher dose oil of
oregano, and then my GI Clear 4 which is a broader spectrum, bigger parasite kinda killer,
and then activated charcoal. Evan Brand: Yep. Dr. Justin Marchegiani: Like my big four and
then like a little bit of enzymes and HCL too so actually five. That’s my stack for
travelling. Evan Brand: You must have probably picked
something up then because that sounds more than just… I mean maybe it was food poisoning.
But if it took you to throw in berberine and a lot of these anti-microbial herbs, it sound
like to me, I mean I’ll just make up something out of thin air, maybe picked up Clostridia,
or some other bacterial pathogen that took you over. Dr. Justin Marchegiani: Yeah, I mean the oil
of oregano didn’t move it as much, but when I got the GI Clear 4, it was like holy smokes.
It went away in about 3 hours. Evan Brand: I was gonna say it was a coincidence
that it just got out of your immune system and your immune system mounted the attack
or you think it was the herbs that really knocked it out? Dr. Justin Marchegiani: It was the herbs.
I mean I was doing my GI Clear 5 the day before. I did 12 capsules, so I was hitting it hard.
Don’t get me wrong, I think it’s still important to do that. Evan Brand: Yeah. Dr. Justin Marchegiani: I will just do it
centergisticly. I did really good success with the 5 at other types of food poisoning,
so it does work very legitimate. I had a parasite in Mexico years back, and that was very helpful
but the 4 really did it, so my stack for travelling is GI Clear 4 and 5. But the 4 is like the
most important, 5 is kinda secondary, and then the probiotics too are super helpful
and I recommend enzyme. You’re eating any questionable foods. Activated charcoal and
enzymes and HCL is great. Just to ensure your digesting and breaking everything down. Evan Brand: I was speaking of enzymes. I was
talking to my wife yesterday about how when I went over to your house, you cooked a nice
steak for me, and you had your little caddy on your table full of like three different
brands of enzymes on your dinner table, I loved that. Dr. Justin Marchegiani: Yeah. Yep. Evan Brand: Your wife and your mother-in-law,
all of us we had just a whole handful of enzymes we were able to take right there. See I’ve
got the in the pantry or in the cabinet in the kitchen, but then you sit down in the
table and you forget so you gotta run into the kitchen and grab your enzymes. So I think
I’m gonna adopt your roll there on having enzymes right on the table so you don’t
forget ‘em. Dr. Justin Marchegiani: Yeah. I put them right
with the salt and pepper like keep it really simple, really easy, I mean I think the low
hanging fruit and functional medicine world is be able to digest your food well. If we
spending a lot of money on good quality organic food we wanna make sure we can digest it and
break it down especially when you’re eating when you’re stress, because that fight-or-flight
nervous system response really keeps the enzymes and hydrochloric acid levels lower so maybe
you’re not making as much, so I think that’s really important. Evan Brand: Yeah, I’m back on enzymes so,
we could talk about this for a minute, you know. A lot of people have the… they’ve
got a question of well, if I’m taking enzymes, am I making my body lazy? And the answer’s
no. it’s not like melatonin where if you take melatonin you can down regulate your
production. With enzymes, you’re really just adding to the fire. You’re not replacing
it and that becomes more important as you get older too. But for us, you know we’ve
got a baby now and so she’s 4-weeks-old, maybe she’s five weeks, I don’t know.
Time’s already flying. But if we’ve got the baby, im tryna hold her, mom’s tryna
hold her or keep her happy while we’re eating dinner. we’re not optimally digesting, we’re
not in parasympathetic tryna keep two kids happy at mealtime. So we’re back on enzymes
now just the insurance policy. Dr. Justin Marchegiani: Yep. And I think it’s
great when you’re eating when you’re stress. If you’re doing great and your diet’s
really good and you’re feeling stable with everything and you can actually sit down and
relax fine. Then I think it’s totally cool that you don’t necessarily need it, as long
as digestion over all is good. But if you’re definitely more on the stress side, and you’re
eating a meal a little bit faster then I think it’s good to always have them as an insurance
policy. I just keep them right there so if I fill the need to have it, I’m right ready
to go. Evan Brand: One thing you didn’t mentioned,
which I think we should mention for you know… Dr. Justin Marchegiani: Yeah Evan Brand: Just general… yeah… getting
hit with something like that would aloe. You know, there’s a couple different aloe extracts
that we used. I’ve got one, do you have your own aloe as well? Dr. Justin Marchegiani: In my GI restore,
I have a 4ml that has aloe TJ and glutamine, so I do like that for gut soothing and gut
healing support. And then one thing when I was travelling, I went to whole foods and
I bought some aloe juice. So I did get some aloe juice, I would sip in on that. I do find
it very soothing and it was very palliative, wasn’t fixing the underlying issue doest
mean you shouldn’t put it in there. Cause even if you have infection ther’s gonna
be some level inflammation present so it’s gonna help calm it down. Evan Brand: True, true. I see so many kids
with gut issues. I feel like it’s probably more common than even the adults that I see.
I don’t know if it’s just that you know the kids are finding the answers from the
pediatrician, so they end up reaching out to us or what but when I’m looking at stool
test lately, I’m finding kids’ gut are so much inflamed. I mean I’m seeing 7 or
8 hundred 9 hundred on the calprotectin. It’s like, my Lord. Dr. Justin Marchegiani: And that’s a very
high level I mean that basically in like irritable vowel desease kinda category. You know that
you’d see the crones and also the fled, that’s really high. And I think a lot of
it is you see have more crap food out there for kids today. I mean my God, it’s very
rare to see kids eating whole foods. It’s very rare to see kids even just drink water
like my son, he drinks sparkling mineral water, he drinks water and he drinks unsweetened
crane juice like with kale, broccoli, spinach, like no added fruit, no added sugar at all
outside on what on those green vegetables. And then he has meet sole for breakfast, still
have half of an avocado today, a piece and half of bacon, and then maybe a couple of
black berries and some coconut unsweetened vanilla yogurt. Like that’s it, that’s
his breakfast and for lunch, it’s tough with kiddos so I try to always recommend with
parents, whole cuts tend to work really well on kids just choose a higher quality one.
Like at the Applegate or the Wellshire Farm works at least at step two, so you at least
getting a pretty good quality, or if we do the hotdogs, we get the Wholefood step 4 so
they’re at least grass-fed and organic in pastrofed hotdog so at least the meet quality
is high so those are good. Evan Brand: Another uncured as well so… Dr. Justin Marchegiani: Yep Evan Brand: You’re not having bunch of night
trades or other sodium into rebates added, you don’t want those. Dr. Justin Marchegiani: Yeah. That’s overblown
kinda thing especially its coming from celery powder. But either way the more important
thing is the food quality is there. And if we can’t get the vegetables in, we at least
do the green juice. He’ll pound 8 to 10 ounces of high-quality green vegetable juice
a day. That’s helpful. Evan Brand: I gotta tell you about something.
I just found today and we ate it this morning, it was absolutely so delicious so my wife
wanted to do waffles for a long time so we were looking at all these different grain-free
waffle recepice, but we went to Wholefoods and there’s this brand called Swapples.
Do you know Swapples? Dr. Justin Marchegiani: No, I don’t know
Swapple. Evan Brand: Oh my God, alright so I’ll send
you the link here. But they’re grain-free like this is an auto immune approved. I got
the cinnamon one, I’ll send you the link here. This thing was so good, I thought this
can’t be real how good this is. So it’s yucca, let’s see let me tell you the ingredients
here. Yucca, coconut oil, organic coconut palm sugar, 2 grams of sugar, I think per
waffle, cinnamon, sea salt, vanilla extract. Dr. Justin Marchegiani: Swapples, okay I’ll
put some links in the description bellow. That’s awesome. Are they premade already? Evan Brand: Yeah, it’s premade. You just
throw it in the oven for like 10 minutes at 375 and its ready. Dr. Justin Marchegiani: That is awesome dude.
That’s really cool, Swapples. Okay cool. Evan Brand: I think you told me when you were
in Austin that you say you goy yucca, yucca pancakes that you got? Dr. Justin Marchegiani: Well I picnicked,
yeah anyone that knows picnic is awesome for their autoimmune gluten-free, grain-free type
of foods they have great yucca-based waffle and pancakes. So I would do like blueberry
pancake. Evan Brand: That’s delicious. So they have
other ones too that people can use like as a bread replacement. Still gonna be you know,
carbohydrates. If you trying to stay in ketosis or something, this is not gonna work for you.
But they got like a tomato basil one which is the yucca yucca, however you say it, coconut
oil, tomato, sea salt, spice, and garlic. So if you’re like one of those people who
just can’t leave without bread, and its like pulling teeth for you, for us to get
you to an autoimmune template, you maybe able to do something like this instead and get
you off of the grains, I mean. Dr. Justin Marchegiani: Yeah, I like that. Evan Brand: I love the stuff like this exist. Dr. Justin Marchegiani: That’s awesome.
Yeah I have a recipe in my website basically it pretty simple it’s a half cup of coconut
milk, 2 and half cup of coconut flour, to four eggs. That’s it. And its blended up
and then we use a waffle maker and we just put it in there, its done. So that’s another
good option too if you wanna make it, coconut flour, coconut milk, and eggs. But this is
not a great option, its always nice to have them pre-made so if you’re in a rush you
just can heat them up fast and be done with it. Evan Brand: Yep, absolutely. Dr. Justin Marchegiani: That’s great. Evan Brand: I wanna share that cause like
people are always like looking for things cause they wanna get off their diet, you know
they’re like “oh I feel deprived, or I miss this food. I miss that food” I mean
I’m still trying to get my grandfather off chocolate milk, you know. So, its like wo
got a long way to go. People would think our families listen to us on everything but at
least my family doesn’t. Dr. Justin Marchegiani: Yeah, it’s tough.
For sure the key this is to have substitution mindset like what’s the substitute, what’s
the switch, what can we incorporate in there that will provide similar mouthfeel, will
you feel good about it, you enjoy, the taste’s good, but you’re not getting the crap. So,
I love options like these. Especially the carbohydrates and the sugar in a pretty good
spot. So, I like it. That makes a lot of sense man. Evan Brand: What about the serials and all
that? Have you found any alternatives? Cause so many people “why do I do I can’t have
serial anymore?”. Like what do you push people towards in the morning? Dr. Justin Marchegiani: There’re some decent
lite paleo granola that’s out there that’s more nut and seed based. So that pretty good.
And then you can use like a coconut milk kinda thing for it. If you’re on autoimmune templet,
that wouldn’t be as good because its nut and seed based. Evan Brand: Right. Dr. Justin Marchegiani: That’s a good option
as well in the morning. Option number 2 is just a really simple collagen based smoothie,
you know, some good collagen powder, unsweetened coconut milk, and then some frozen berries.
Or just you know, a butter collagen based coffee, butter collagen based tea. Or kinda
like my go-to is pretty simple, pretty easy. Yesterday we went out to eat in a restaurant
near us that we, I was able to get like an egg florentine, so it was like an eggs benedict
with over bacon and vegetable, and tomatoes. So it was like a really nice kinda lower carb,
good fats, good protein, tasted really good, felt good. I don’t get a chance to do much
eggs benedict so when I go out, I’m all over that. Evan Brand: Nice, we had a question here from
James. Happy Monday to you James. He says that, when we talk about gut health, what
organs are we referring to besides the stomach? Dr. Justin Marchegiani: So when we look at
the intestinal track, right, we have a mouth, that connects to our esophagus, connect to
our stomach, our stomach then connects to our small intestine, three parts of the small
intestine duodenum, jejunum, and ileum, then down here at the… at this side, bottom right
hand side. The ileum and the cecum meet up. This is where the colon starts, the colons
up here, ascending, transverse, descending, sigmoid and then anus rectum. So, that’s
kinda your generalized intestinal track. Everything from mouth to esophagus to stomach to small
intestine to large intestine to rectum, anus and out in the toilet, that’s it. Evan Brand: Yeah, and then organs. So other
organs we’re referring to, gallbladder is a part of digestive process, pancreas. Dr. Justin Marchegiani: Gallbladder and liver,
its gonna be hanging out right here that dumps into the small intestine to be the duano hepatic
ampulla. That’s a big one, splints more of a red blood cell kinda graveyard. Not much
with the splints Evan Brand: Pancreas. Dr. Justin Marchegiani: Pancreas will help
more excrete whites with the enzymes, it wel help with the blood sugar component from the
insulin and glucagon. Evan Brand: Depending on how crazy your mealtime
is. If youre one of those people, you know how many people I see driving on the highway
eating, stop doing that people. Eating sandwiches while theyre on the highway like trying to
merge on. Lady’s got like a wrapper with a burger on her hand. Dr. Justin Marchegiani: The worst time to
be eating, I mean definitely fight-or-flight nervous system response. I hope they’re
at least doing some hydrochloric acid and enzymes but they’re eating a sandwich. Probably
not there yet. Evan Brand: no, they are not there yet. Dr. Justin Marchegiani: Exactly Evan Brand: Here’s a question from Carol,
she said, love the idea of keeping the enzymes on the table. What company are you purchasing
your enzymes from? We have costume manufacturing, so we work with several professional health
care companies for practitioners, and they make special blend and products for us. So,
you could check out Justine’s site, Just In health, Ge’s got several different enzymes
on there, I do on my site EvanBrand.com as well. Dr. Justin Marchegiani: Correct, yeah mine’s
enzyme synergy, HCL supreme, and then digest energy is kinda my lower dose enzyme hcl,
blend I like those. Evan has… Evan, what’s the name of yours? Evan Brand: Mine’s pure digest. That’s
my go to. That’s the one that got dpp 4 in there for an accidental gluten exposure.
200mg butane per capsule. Here’s a question from Matt, ill be taking a trip to Greece
some time next year, definitely will take charcoal and enzymes, I’m mostly worried
with water, all I drink is reverse osmosis. Do I just resort to bottled water?
Yeah, I mean I don’t see an issue with bottles water. Or if you want something that… if
your just like super anti-plastic, you could do the berkey sport, the little blue bottle,
I think I may be made of silicone but it’s got the berky filter in there and you just
out in your tap water and you can suck it up through the straw and as you’re sucking
to the straw, it pulls the water through the filter, now it’s incredible and its relatively
cheap too. Dr. Justin Marchegiani: Yeah those were good.
I don’t have problem with drinking out of a plastic bottle it its you know, special
occasion kind of thing. Like in general, like I was up in a bout this weekend and I rough
like a whole bunch of chiccos with me. So, I was able to do that, but sometimes it’s
just not convenient because I don’t want the glass breaking, you know. O I don’t
want the glass clanging around my ca from there. So sometimes I use that can, I use
another type of water sparkling brand or you know. I’m typically doing fiji for a higher
silica, or I’ll do the evy on for the high mineral content. I’ll do that. The key thing
is, just make sure you keep it out of the sun. if its plastic, you know. If im outside
drinking it, I have a back pack ang it goes right in the backpack afterwards. I don’t
wanna have it the sun’s rays. My biggest concern with water is they just put it on
the pallet, leave it outside, let it sit in the sun. so typically, you know, you want
it pulled inside right away because the UV Rays from the sun will cause the plastic to
deleach some of those estrogen compounds in the water. Evan Brand: Yeah, I trust like Wholefoods
the way they handle their stuff cuz if they get a truck full of fiji water, they’re
gonna unload the truck directly from the truck un the darkness and in to the store and then
the case of the water may even be inside of a cardboard box there where you are not getting
the sunlight to hit it. Dr. Justin Marchegiani: Yeah. Wholefoods,
in those stores they have… you can just see right. They have a smooth tracking containment
inside the store. You’re pretty darn safe cause its going from inside to outside or
inside the store pretty smoothly. So that’s at least a good option for it. So, I like
that. Evan Brand: Yep. We had a question here prom
Judith, she says she has a H. Pylori. She can’t get better and she’s got pain constantly.
She’s using matula tea, everything makes her tremor. I don’t know if she’s talking
tremor like T-R-E-M-O-R, but she spelled it tremor like a tremor for your hair, and anxiousness.
So, yeah I mean if you got H. pillory, obviously there’s some random supplement that Justine
and I both have that could help that. But really, you wanna be working with somebody
with this cause if you’re in pain constantly and you’re anxious, there could be some
other things you need to do. We don’t necessarily want to give you H. pylori herb or you may
need adrenal support and other things. Dr. Justin Marchegiani: There could be other
infections going on there. A lot of people who are going after gut infections, they don’t
have the ability to regulate blood sugar and energy, and they tend to feel more anxious
like this. This is a common symptom that I see when people just go after the gut and
don’t fix the other things first. Evan Brand: Yeah. Dr. Justin Marchegiani: So, this is a common
side effect. This is why we really wanna have a comprehensive program lined up and not just
spot treat people with a gut bug. Sometimes you can do that when people are in really
really really really good health and their infections are more acute. You can totally
do that. But in more something chronic, in a more other fatigue harder issues are in
play, you really have to line things up and a really systematic approach to get the best
results. Evan Brand: Yep. Yeah. Well said. So, Oliver
ask; Do you guys tolerate raw milk kefir? I don’t do any. I probably tolerate it;
I just don’t do it. Dr. Justin Marchegiani: I don’t do well.
I had a patient get me a gown of like really awesome super high quality grass fed pastored
milk and I’d still have a lot of dhiarhea from it. So, im just like, its not worth it
for me. The only dairy that I can do well is yea and butter and then if I do kefir,
its gonna be coconut based, I’ll do coconut based kefir. Evan Brand: Yeah, its just not worth it for
me to try so, I just don’t. Dr. Justin Marchegiani: Exactly. Suzanne writes;
What can I do to fight hunger cravings. I do not eat after 5 pm but I wake up crazy
hungry. I drink a lot of lemon water with some Himalayan salt. So, yeah. You probably need to be eating a
little bit latter. If you’re going to bed around 10-11, that’s you know, 5-6 hours
before going to bed with out food. So, there could be some blood sugar instability happening.
So, if you’re walking up at night, you may wanna have a nice, little, simple snack, protein
and fat by your nightstand and try eating with in 2 hours before bed. Again, if we’re
having blood sugar issues and those sugar issues are waking you up, that’s the next
logical step. Evan Brand: Yeah, may need some adrenal support,
you may need some kromium, you could throw some cinnamon on a baked sweet potato with
butter. Have that for dinner that may stabilize the blood sugar a little bit too. I really
really love using kromium and other minerals to help so, there’s herbs that you can use
too. There are some like glucose, modulating glucose control herbs that we use, but once
again, that’s something that you don’t wanna guess and check on. You gotta get to
the root cause. Dr. Justin Marchegiani: And then Carol writes
in; Are your products that you mentioned safe for 2 years old and up?
It depends, most 2-year-old cant swallow pills that are in our product so we have special
tincture that are liquid based and they tend to be easier to dose. So, we can dose them.
We like the tinctures for the younger people. Evan Brand: there are couple chewable products
we used for kids too that kinda depending on what it is. Dr. Justin Marchegiani: Your talking chewable
for actually like clearing herbs? Evan Brand: Uhh no. I’m talking for digestion. Dr. Justin Marchegiani: For enzymes stuff. Evan Brand: Yeah, chewable enzymes. Dr. Justin Marchegiani: Yep. Evan Brand: Chewable aloes, things like that. Dr. Justin Marchegiani: Yep. There’s some
DGL and and aloe up there I’ve seen and then there are some enzymes that chewable
that are good. Evan Brand: I know. For killing, no. I don’t
know of anything that can kill that’s chewable. Dr. Justin Marchegiani: Exactly. There are
pump based that I like and then dropper ones that are dropped based. Then you can kinda
dial that dosage up. So those are the ones we typically like and we can dose it up better.
Just more individualized. Evan Brand: Judith had a question. She said;
can I call on the phone please? You know that, what that makes me think off?
That makes me think we should have like a call in podcast where people can call in and
talk and tell their questions on you know, like on the air so to speak, like a radio.
That would be fun. Dr. Justin Marchegiani: Yeah. Evan Brand: I don’t know how we do it. Im
sure there’s a way. Dr. Justin Marchegiani: Yeah. Im open to that.
For sure I think I need some kind of a call board and plud it into my computer. Something
we can look at. Anyone has information on it, let us know. We’ll put it in a queue. Evan Brand: That would be fun. Dr. Justin Marchegiani: Couple more questions,
George writes in. hey George hpe you’re doing well. I tipically do ashwagandha to
dry herbs versus the tincture. Ashwagandha and tincture taste absolutely horrid especially
if you take wrong ashwagandha. One of the worst tasting herbs next to tribulus. Evan Brand: I do ashwagandha and tincture
actually with the sooth formula, the adrenal sooth formula I do and I mean… Dr. Justin Marchegiani: Blend? Evan Brand: Yeah it is a blend. I mean it
does have; well it has motherwort in it which is equally. Dr. Justin Marchegiani: There’s liquorish
too? Evan Brand: Uhh. No there’re no liquorish.
Its ashwagandha, rishi, motherwort, ziziphus, albizzia. Its pretty horrid. I have a lot
of clients who like “I just can’t do it”. Dr. Justin Marchegiani: Okay. Yeah yeah yeah
yeah yeah. But there’s a blend. But if you do ashwagandha 2 to 1, meaning 2 times the
amount of herbs to the alcohol’s in there, most people do like awanda 2 or awanda 5.
So, its literally 5 to 10 times less potent. It’s not even close. But when you really
do 2 to 1, it’s like holy god! Its crazy. Evan Brand: Oh man. Judith, how can you contact
us. So, Justine, you can reach Justine at his site, Justinhealth.com. there’s a scheduling
button if you need to schedule a call or there’s also contact information if you just wanna
email. Let’s see what else here. Me, my site, Evanbrand.com,
same thing. Dr. Justin Marchegiani: Yep. Evan Brand: Do you wanna answer this one here
from Christian? Dr. Justin Marchegiani: Yup. 9 months ago,
I was diagnosed with candida, came up 40 on my oats test, feeling a lot better and got
rid of it, lost too much weight, how can I gain back the weight and not look sick? So,
first thing first. Not to be a wise guy, but you have to make sure you’re eating enough.
That’s number 1. You have to make sure you’re getting enough calories. Sometime when people
do a lot of killing, that killing can actually decrease the appetite. So you have to actually
run your food cronometer. Justinhealth.com/cronometer, make sure you’re getting enough calories,
number 1. Number 2, if you’re more of an ectomorph or its hard for you to gain weight,
you also have to look at your macro nutrient ratio. Ratio a protein fat carbs and increases
the percentage of your carbs. So, if you’re 30 of 40 percent go to 50 of 60 percent. And
still try to make sure you’re doing grain free based carbs. Don’t get extra grains
in there just to get more carbs. Do more squash, sweet potato, plantains, you know those kinds
of things instead. Evan Brand: You know what I’m gonna say
based on his comment, right. I’m gonna say there’s probably more than just candida,
you know. Dr. Justin Marchegiani: Yeah, and if you’re
feeling better and you’ve gotten retest, that’s great. But you would also wanna get
a high-quality gut test on because the oat will not look out the parasites. It won’t
get the parasite. It will look out bacteria and fungal metabolize and that’s it. Evan Brand: its extremely rare. I mean who
ever they say 9 months ago they were diagnose with candida. Who ever diagnosed you with
that, I mean I can legaly diagnose anyway, but I would be very very suspicious that you
had just candida. Its very rare to see. I guarantee theres probably maybe some parasite,
bacterial overgrowth, h. pillory. Something else going one cause I feel like candida’s
usually kinda late to the party where as the bacteria and the low HCL from the h. pillory
and the parasite, those kinda disrupt the gut and then I feel like candida moves in.
I guess it could happen. Chicken or egg, who cares. But I feel like candida is a secondary
issue to a primary parasite. Dr. Justin Marchegiani: Exactly and tipicallt
the timing of how we treat. We tipically do the h. pillory first, parasite, bacteria,
2nd or 3rd and then candida last. That’s kinda the general way in which we treat, Robert.
Hope that helps. Evan Brand: Yeah, Robert’s question for
those listening, he had a question on what should you go after first. Candida or sibo?
I mean honestly, a lot of the herbs used tho have multiple properties that we may use blends
of herbs that are anti-microbial and anti-fungal so you kinda killing 2 birds in 1 stone. But
I guess it depends on the serenity of one issue we may use more inti fungal as a posting,
anti-microbial if its parasites who may have parasitic herbs that could kill fungus. So,
its really just case by case basis. Dr. Justin Marchegiani: Totally. And I thank
Guererro about this zoom meeting thing. Ill keep that in mind, I think its good. Matt
writes in; Would there ever be any benefit to not save carbs for the evening? So, meaning
to do your carbs in the morning. So, that’s like kinda common sense where lot of people
load up carbs in the morning. Again some of the data suggest in the carb back loading
community that better at night. There’s also some data that some people tend to sleep
better with a little it of carbs in their system at night. Also tends to help with fat
burning and such. So, I tipically always, lets just say lean lean on the carb back loading
mindset but always tested out. I mean there’s data out there but then you gotta use your
clinical experience. So test it out to see how you do and see how you feel. Evan Brand: Yeah, I got a question from Jac.
Should one take probiotics daily? I mean that’s like such an open-ended question.
I mean we could spend an hour on that subject. We probably have spent hours on it. I’m
kanda on and on face right now with probiotics. I’m doing some special probiotics blends
to help lower regulate histamine. And them I’m also doing some saccharomyces boulardii.
So, I’m doing those daily for probably months, but now with my daughter I sicle her on and
off probiotics, throwing some saccharomyces. It’s kinda just depends on what you’re
doing. Dr. Justin Marchegiani: Correct, correct.
Now in general about people taking herbs between meals, couple things to say about that is,
I use to say like do your herbs hundred percent before food, which I think is great. You typically
take at least five minutes before food. the problem is you get a lot of patients that
are like they forget, and they just won’t do it. Then they’ll forget half a time so
then half a time they’ll never taking the herbs. So, my perspective is ideally five,
five minutes or more is fine especially you’re not getting nauseous, but if you forget, still
have it. Like still have it, always do it. Eating your food and forgetting is not an
excuse to not take it. I always try to draw that line with patients and if the patients
are more sensitive, we’ll typically do it with food anyway just so it mixes in and it’s
a little bit less potent as well. Evan Brand: Yeah, the question Justin was
answering was should you take herbs between meals or with meals. I would say amino acids.
That wasn’t the question but just to overeducate people. Amino acids, we’ll like to have
those on empty stomach cause they can peak. But hers, I like herbs with meal and a lot
of gut killing protocols we do the herbs are suggested with meals. Dr. Justin Marchegiani: Yes, exactly. Evan Brand: I think that were different question
unless you saw more then we can kinda circle back to the food poisoning thing and then
talk about testing real quick and wrap it up. Dr. Justin Marchegiani: I appreciate Judith’s
comment as well. I got a question here from Facebook from Dawn. Dawn hope you’re doing
well. What type of protein powder do you recommend for smoothies? So, Dawn, for like auto immune
kinda template, we typically lean more on just plain collagen, or just plain P protein.
So those are the big ones that will do if we’re just kinda be on more auto immune
side, and then typically gotta low sugar berries, ripe berries, blue berries, raspberries, they
can be frozen, and then some unsweetened coconut milk tends to be a pretty good shake option.
And then in my line I do the true collagen to the true P and then I have one called the
true keto collagen, which is a really good collagen-based smoothie that sweetened with
vanilla and cinnamon and that is still autoimmune approved. It got some MCT oil, I added some
taurine in there and a couple more amino acids and coconut colostrum. So, that one’s a
really good one and it mixes awesome with unsweetened coconut milk. Evan Brand: Nice, I mean I’ve not had…
many people have issues with hemp. Hemp protein. A good organic hemp protein could be okay.
Some people don’t like, feel like they digested as well as the P, but I feel okay with hemp. Dr. Justin Marchegiani: Yeah, I mean if someone’s
on autoimmune, I would say no. but if they’ve been able to kinda re introduce nuts and seeds,
and they’re doing good then I think its fine. I don’t have a problem with that. Evan Brand: Okay. So, circling back if you’re
ready. Circle back to the conversation, we started about the food poisoning and going
put to restaurants and travelling and all that. We talked about kind of preparation
kit of having your binders like your charcoal, your soothing gut nutrients, like maybe your
aloe, and your glutamine. You mentioned using some of your GI Clear 4 and 5 products with
like berberine and anti-microbial herbs like oregano oil and then I would just say doing
a once a year testing on your gut system, My daughter just turned 3 over the weekend,
and we’ve already done 5 stool tests on her. She’s not even 3 years old yet. But
that’s cause she has a lot of issues on het stool. So, she had h. pylori, then we
got rid of it. Then had 2 parasites, then we got rid of those. Then she had a bunch
of bacterial overgrowth, then we addressed that. Then she had candida, now we’re working
on that. So, man it’s been a, it’s been a ringer what she’d gone thru. So, for her,
we’re doing more often than once a year for testing, but I would look getting an organic
acid urine test we’re on. And we’re often running that through a mycotox screen now
where we can look at mold toxins for people, because diarrhea and abdominal pain can be
caused by mold, by mycotoxins. So, we’re running that now cause sometimes we find people
don’t have gut infections, but they have mold that’s why their body is creating diarrhea
cause they’re trying to flush out toxins. So, doing the urine once a year would be a
good idea and then doing the stool test, we like to use GI Map stool test. We often use
that one. And that’s a DNA-based one where we can look at all the different infections
people have. We can look at your inflammation to determine well, is it the infection, is
it the inflammation, is it both. How’s your pancreatic enzymes function look. Are you
eating and reacting to gluten? How’s that look. How’s your fat digestion look. We
can get all those pieces of data. Just really at the end of the day a lot of people have
these great questions here. But a lot of questions are… they’re too general, and really you
need a clinical data. You need to see the answer… the question, do I need probiotics
daily. Well, I don’t know. Why don’t we look at your bacteria flora, and if you’re
low across the board, the answer would be yes. Dr. Justin Marchegiani: One hundred percent.
So in general for everyone who’s travelling and has a food poisoning issue or wants to
be careful, it could be a food poisoning where food poisoning could mean like there’s just
mold in the food, there could be some E. coli in there. Then you upgrade to like infections
like h pylori and actual parasites, there could be a little bit longer lasting that
aren’t gonna go away at night and then you obviously have food allergens and the inflammation
from food allergens. Whether its glute, whether it’s the junkie vegetable oils, MSG, those
kinda thing. So, typically the charcoal, the enzymes, the HCL are great for binding up
the bad foods and maybe the infections. If you have the issues and they’re acute, you
wanna hit the GI Clear 4, GI Clear 5, oil of oregano, Goldenseal, higher dose or berberine.
Those things are gonna be great. Higher dose probiotics lactobacillus bifidobacter, enzyme,
HCL, activated charcoal with the food at that point. We do not worry about taking charcoal
before meals when we are eating questionable foods or when we are sick. We try to bind
things up. And prevent excessive diarrhea and such. Evan Brand: Yeah there was a question earlier
about like a shilajit and fulvic acids. I used a product that has charcoal and fulvic
acid in it and shilajit as well. And its from Beyond Balance that’s a practitioner company.
You need a practitioner to order that. But it’s a product that we use called tox-e
bind. And it’s a binder. Very very helpful. So I’m using that personally and have a
really good experience with it. Dr. Justin Marchegiani: Exactly, I love that.
Very good. Well today was a great chat, man. Excellent. If you guys enjoying the podcast,
make sure you head over to Evanbrand.com. Evan’s got some great information there.
Really good stuff. Justinhealth.com as well to reach out to me. And of course, you can
schedule consult with Evan and myself if you want to dive in deeper. And if you’re enjoying
this guys, smash the like button, hit the share, hit that bell so you get notifications.
We appreciate connecting with you all and we will be back next week. You guys have a
phenomenal day, talk soon. Evan Brand: Take care. Dr. Justin Marchegiani: Take care, Evan. Bye. Evan Brand: Bye.

2 thoughts on “Natural Solutions for Food Poisoning | Podcast #231

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *